In Antwerpen geboren, in Rotterdam getogen en sinds 1999 woonachtig in Graauw. “M’n familie vindt dat ik Zeeuws praat, hier vinden ze het juist Rotterdams klinken. Maar, ik ben geen Rotterdammer en geen Zeeuw. Ik ben mens.” Patrick Keizer laat Groôs zijn werkplek zien en vertelt ondertussen zijn levensverhaal én het verhaal van zijn grote passie. De Ketchupfabriek.

 

In Graauw tot Heinz het overneemt

“We wilden weg uit Rotterdam om betaalbaar vrijstaand te wonen. Rotterdam was destijds niet zo’n spannende plek als nu hoor. Het was een armoedige teringzooi. Onze buurt Oud-Charlois ging snel achteruit. Via internet kwamen we in deze streek terecht. Mijn hele jeugd gingen we op vakantie in Antwerpen. Hierdoor kende ik de omgeving in en rond Zeeuws-Vlaanderen al. Graauw is prachtig om te wonen.” Patrick grapt: “Tot Heinz ons overneemt blijven we hier.” Het dijkhuis van Patrick en Lineke bevindt zich in een rustig dorpje, dichtbij het Verdronken Land van Saeftinghe. “Als ik wat meer leven in de brouwerij wil, stap ik in de auto. Binnen een half uurtje zit je in Antwerpen tussen de stadsmensen. Grappig is dat hier nu eindelijk mijn naam wordt uitgesproken zoals hij bedoeld is. Geen ‘Petrick’ of ‘Patriek’ maar Patrick met een platte a.”

 

Van vormgever naar ketchupmaker

“We leven in het grote gratis tijdperk en iedereen kan vormgeven. Ik merkte dat ik er als vormgever niet tussenkwam in Zeeland. Je moet echt je kop boven dat maaiveld krijgen. Hierdoor kwam ik op het idee om een merk te creëren. Iets met een website, logo, alles erop en eraan. In mijn vrije tijd ben ik hobbykok en had ik al een paar keer zelf ketchup gemaakt. De Ketchupfabriek was nog vrij als domeinnaam. Ik legde de website vast en zo begon het avontuur. Het is nog steeds een avontuur eigenlijk. Ik doe bijvoorbeeld niet aan adverteren of acquisitie. We willen organisch groeien. Gelukkig komen de winkels zelf naar ons toe. Winkels zoals Dille & Kamille in Middelburg, maar ook kleine delicatessenwinkels waar tijd is om het verhaal achter een product te delen.”

Verse ingrediënten uit de regio

Wat in augustus 2013 begon met vier flesjes ketchup is flink gegroeid. Inmiddels vult Patrick gemiddeld 12.000 flessen per jaar en levert deze aan gemiddeld zeventig winkels door heel Nederland. “Zie je die boerderij in de verte?” We volgen de wijsvinger van Patrick. “Daar haal ik rode uien. De tomaten en paprika komen uit Westdorpe. We gebruiken vooral tweede keus producten. Daar waar een klein plekje op zit of wat een verdroogd kruintje heeft. Nog steeds prima om te gebruiken, maar wat helaas vaak wordt weggegooid. Ook vind ik het erg belangrijk om op het aantal kilometers te letten. Zo haal ik knoflook liever uit Noord-Holland dan uit China. De ketchup is daardoor niet biologisch, maar voor mijn boerenverstand klinkt het toch echt beter. Onze bus rijdt overigens op LPG en we combineren zoveel mogelijk leveringen.”

“Zie je die boerderij in de verte?” We volgen de wijsvinger van Patrick. “Daar haal ik rode uien.”

 

Inspirerende recepten

De flesjes komen op tafel. “Als je hier bent, moet je het natuurlijk wel proeven.” De Ketchup Klassiek, Polderketchup en Mosterdketchup staan groôs op een rij. “Op het etiket staat dat de ketchup een half jaar goed blijft. Proefondervindelijk weten we dat het langer is.” Patrick grinnikt: “Ik ben er namelijk nog steeds.” De ketchup is dunner dan je gewend bent van bijvoorbeeld Heinz. Patrick: “Er zijn wetenschappers die een stofje hebben bedacht hoe je de laatste druppel uit de fles krijgt. Hoe zot wil je het hebben? Ik gebruik bewust geen verdikkingsmiddel of kleurstof. Het moet een echt product zijn.” Het product van de Ketchupfabriek is gebaseerd op het allereerste opgeschreven recept voor tomatenketchup. Een recept van mevrouw Addison uit 1801. “Het is eigenlijk een basissaus. In Engeland zie je ook paddenstoelenketchup en op de Filipijnen maken ze ketchup van banaan. Op onze website probeer ik met verschillende recepten mensen te inspireren om er meer mee te doen dan er alleen je friet in te dopen.”

 

Een dag in het leven van de ketchupmaker

Zeven dagen per week staat Patrick in de keuken van zijn Ketchupfabriek, waarvan hij vier dagen indeelt voor het koken. Al om acht uur begint hij met het schoonmaken van de groenten. Daarna gaat alles op het vuur om zacht te koken. De smurrie gaat handmatig door de roerzeef (“passeviet”), kruiden komen erbij en het inkoken kan beginnen. Aan het einde van de dag, na het afvullen van de flessen, staat er een berg afwas waar je u tegen zegt. Patrick: “De tomaten zijn op in november. Die worden niet het hele jaar geleverd. Pas in maart kan ik verder met ketchup maken. In de tussenliggende maanden bedenk ik nieuwe dingen en ga ik erop uit met de mobiele keuken. We serveren stamppotten en Zeeuwse hotdogs op evenementen. Ook zijn we ons eigen foodfestival gestart: Van die dingen die gebeuren.”

ketchupfabriek ketchup zeeuws-vlaanderen graauw patrick keizer homemade ondernemer groos op zeeland

Van die dingen die gebeuren

“Vorig jaar was de eerste én geslaagde editie van ons eigen foodfestival aan de Binnenvaartweg in Terneuzen. Echt zo’n rafelrandje. Er kwamen zo’n 6.000 bezoekers op af, vooral uit de regio. We waren al een paar keer gevraagd om met onze mobiele keuken op een foodfestival te staan. Het is niet normaal wat je daarvoor betaalt. Toen we dat zagen, wilden we graag bevlogen koks een nieuwe plek bieden. Een foodfestival dat geen winstmachine is en draait op basis van vertrouwen. Zo vroegen we een vrijwillige bijdrage voor de plaatsen na afloop. Wat bleek? De trucks betaalden commerciële bijdragen, omdat ze het zo leuk vonden. Dat we geen zakken vullen, wordt kennelijk gewaardeerd. We hebben inmiddels een wachtlijst voor de komende editie. Of het komt omdat we zo sympathiek zijn? Dat laat ik in het midden. We verzinnen in ieder geval geen verhalen. We zijn echt. Doen echte dingen.” De eerstvolgende editie van het festival vindt plaats op 6 en 7 mei 2017

Tekst Kim van Zweeden
Foto’s Mel van Zweeden
Delen